Pengamal-pengamal syirik dan penyembah-penyembah kubur dajjal bagaikan aman dan tenteram di bawah naungan Kerajaan Melaka. Aksi-aksi kesesatan mereka amatlah berani dan bagai telah diiktiraf Kerajaan Melaka.
Sesuatu yang Terjah pelik, kemana perginya penguatkuasa Agama Melaka? Kemana perginya mufti Melaka? Makan gaji butakah? Mengapa wartawan dari luar Melaka boleh datang dan buat shooting disana, tapi pihak agamawan di Melaka hanya berdungkur?
Memang pihak-pihak menyembah kubur ini pernah diambil tindakan satu ketika dulu dan bangunan-bangunan dikuburan telah dirobohkan, tetapi ianya tumbuh semula dengan cepat. Mungkin sejak dulu lagi sudah ada beberapa siri pencegahan dibuat Kerajaan Melaka, tetapi kerana aktiviti ajaran sesat ini teramat-amat-mata-amat degilnya, menyebabkan para penguatkuasa agama mungkin putus asa.
Terjah fahamkan, selepas pendedahan Akhbar, satu serbuan di buat di waktu malam. Yang pelik serbuan dibuat tidak kena masa dan tempat. Akibatnya hanya beberapa kerat sahaja yag ada disana dan diambil tindakan. Beberapa tindakan akan dibuat untuk megatasi masalah syirik ini. Antaranya memindahkan kubur atau memagar kubur2. Pelik, dah berpuluh2 tahu bersyirik, baru bertindak. Dan tidak tahulah tindakan itu akan dibuat atau tidak. atau syirik akan berulang lagi dan kubur-kubur wali terus dicemari.
Tidakkah ada lagi cara-cara pencegahan yang lebih efektif yang boleh difikirkan? Mana perginya kuasa kerajaan yang memerintah jika undang-undang yang dijunjung tidak dapat dikuatkuasakan?
Bagi terjah, jika mahu seribu daya, jika malas seribu dalih, tambahan anda dipihak orang yang mengawal dan membuat undang-undang. Andai kata telah putus asa atau sudah mati akal untuk membenterasnya, lebih baiklah ‘beliau-beliau’ di atas dan mengawal bahagian agama tu letak jawatan. Mungkin seluruh umat islam sedih, kerana ada jabatan agama di Malaysia ni yang senggal dan mudah putus asa untuk membenteras ajaran sesat. Atau mungkinkan seorang ketua agama berjiwa Wahabi tulin perlu dilantik di Melaka dan semua kubur-kubur keramat tersebut diratakan.
Kita fikir-fikirkan lah...
Di bawah ialah laporan Kosmo Ahad, pendedahan aktiviti syirik penyembahan kubur-kubur wali di Pulau Besar Melaka yang amat menggerikan kita.
Kebanyakan pengunjung di Pulau Besar dekat sini percaya sebarang doa dan hajat yang ‘dimakbulkan’ di pulau itu perlu dibayar dengan bernazar mengorbankan sekurang-kurangnya seekor kambing. Pembayaran nazar itu didakwa lambang terima kasih atau kesyukuran kepada makam yang dianggap sebagai wali serta simbol upacara penutup selepas usaha memuja tempat yang didakwa keramat itu.
Sebelum upacara nazar dilaksanakan, individu berkenaan perlu menyatakan niat kepada wakil penduduk di situ sama ada kepada wakil di Wakaf Bonda atau di satu wakaf berhampiran yang diselia oleh sekumpulan lelaki berketurunan India Muslim.
Kunjungan selama empat hari tiga malam Kosmo! Ahad di pulau itu baru-baru ini menyaksikan empat ekor kambing dikorbankan iaitu dua hari berturut-turut bermula pada hari Jumaat dan Sabtu. Keempat-empat ekor kambing itu yang harganya mencecah RM500 seekor dibawa satu persatu dengan menaiki bot dan akan disambut oleh wakil dari mana-mana wakaf yang dipilih. Sementara itu, kerja-kerja penyembelihan pula dilakukan secara tradisi oleh lelaki yang dikenali sebagai Tok Wan, 40-an, yang telah bertahun-tahun menjalankan kerja itu.
Korban pertama dilakukan pukul 8.30 pagi menyaksikan nazar ‘dibayar’ oleh seseorang di Pulau Besar yang sebelum itu dituduh sebagai suspek utama yang mencuri telefon bimbit seorang warga Singapura tidak lama dulu.
“Orang Singapura itu buat laporan polis pasal kehilangan telefon bimbitnya di sini dan mengaitkan orang pulau ini dan orang yang dikaitkan itu berdoa di makam.
“Namun, bila disiasat, ternyata kehilangannya bukan berpunca daripada sesiapa di sini dan kemudiannya orang yang kena tuduh bayar nazar dengan mengorbankan kambing untuk menjamu semua pengunjung di pulau ini,” cerita Tok Wan.
Seorang lagi pembayar nazar ketika ditemui berkata, beliau berbuat demikian kerana isterinya hamil setelah sekian lama mendirikan rumah tangga. “Ini semua berkat berhajat di makam,” dakwa lelaki berkenaan kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.
Setelah disembelih, urusan masak-memasak pula dilakukan oleh wakil yang telah dipilih dan sekiranya memilih Wakaf Bonda, segalanya akan dikerjakan oleh seorang penduduk yang berusia 75 tahun yang dikenali sebagai Bonda dan wanita itu dibantu oleh suami, anak-anak dan cucunya. Wakaf Bonda hanya dibuka pada Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja dan ia bermakna hanya pada hari berkenaan saja, makanan secara percuma disediakan. Berlainan pula dengan wakaf yang diselia oleh beberapa sukarelawan India Muslim kerana wakaf itu akan menyediakan makanan secara percuma pada setiap hari.
Menu istimewa iaitu kambing hanya akan dihidangkan pada hujung minggu kerana pada ketika itu, permintaan untuk membayar nazar sangat tinggi.
“Hari-hari lain selain masak nasi putih, kita akan masak kari ayam atau sayur goreng, ikutlah apa yang disedekahkan oleh orang ramai. Kadang-kadang, dua menu sudah memadai,” kata wakil di kedua-dua wakaf berkenaan.
Tidak seperti Bonda yang lebih senang melakukan kerja bersama ahli keluarganya, wakaf India Muslim dilihat akan melakukan kerja masak-memasak secara bergotong-royong dengan sukarelawan di kalangan pengunjung pulau yang menghulurkan bantuan.
Seawal pukul 12.30 tengah hari, wakil di setiap wakaf akan memanggil semua pengunjung menikmati hidangan yang disediakan clan duduk beramai-ramai di khemah yang disediakan. Pada satu ketika, kemeriahan Pulau Besar begitu dirasai kerana suasana begitu meriah ibarat sebuah kenduri kahwin sedang berlangsung.
Keyakinan:
Bukan setakat bertapa tetapi kebanyakan pengunjung Pulau Besar di sini juga seolah-olah ‘dirasuk’ dengan kepercayaan berzikir di hadapan makam di pulau itu mempunyai `kuasa ajaib’.
Lebih-lebih lagi ramai mendakwa kebanyakan kubur dan makam di pulau tersebut adalah jasad wali Allah dan atas faktor itu, segenap makam di situ menjadi tumpuan kepada mereka yang datang dari dalam dan luar negara. Setiap mereka terdiri daripada pelbagai kaum dan keturunan dan mereka mengadakan amalan berzikir atau meratib dengan cara masing-masing di sekeliling makam.
Kosmo!. Ahad difahamkan, ada di kalangan umat Islam pula mengadakan upacara suluk atau uzlah dengan menghabiskan zikir tertentu berhari-hari di kawasan makam sebagai satu proses mencapai taraf wali. Waktu afdal amalan menyembah makam pula dikatakan adalah pada malam Jumaat dan pada sebarang waktu pada hari Jumaat atau Sabtu. Malah ada di kalangan mereka menganggap menaburkan bunga dan menyiram air mawar di atas makam menjadikan permintaan dan amaIan mereka lebih berkat.
Wartawan Kosmo! Ahad yang berada di sana melihat sendiri sekumpulan penganut Islam dan bukan Islam sedang meratap dan berzikir di hadapan Makam Sultan Al-Arifin. Lebih daripada 12 individu itu termasuk sebuah keluarga berketurunan Cina yang terdiri daripada 10 orang, seorang berketurunan Melayu dan selebihnya India Muslim berada di situ.
Bagi yang Muslim, mereka berpakaian lengkap baju Melayu dan bersongkok sementara bagi yang berketurunan Cina, mereka datang dengan pakaian santai, berseluar pendek dan memakai baju T. Mereka juga berzikir dengan cara tersendiri. Bagi yang bukan Islam, ia diketuai oleh ketua keluarga yang membaca ayat-ayat mantera dan al-Quran sambil dihayati oleh ahli-ahli yang lain.
Sebelum zikir dimulakan, kelihatan antara mereka membakar colok dengan bau semerbak. Penganut Islam pula berkumat-kamit berzikir sambil membilang tasbih di tangan masing-masing clan di satu sudut lain, kelihatan beberapa orang bergelimpangan tidur tanpa memakai baju dengan selamba di hadapan makam kononnya bagi mendapat berkat. Difahamkan, ada banyak tujuan zikir dilakukan di makam-makam di pulau ini dan ada antaranya bagi menurun mendapatkan nombor ekor, berdoa memperoleh anak, cepat jodoh, maju dalam perniagaan dan tidak kurang pula yang mahu dapatkan semangat setelah gagal bercinta.
Mereka kebanyakannya berzikir selama berjam jam lamanya dan kira-kira pada pukul 3 pagi, barulah makam itu dikosongkan.
“Saya sudah banyak kali menang, datang mahu minta lagi, Makam Sultan Al-Arifin banyak berjasa pada saya,” kata salah seorang keturunan Cina kepada wartawan Kosmo! Ahad ketika ditanya tujuannya ke pulau berkenaan.
Kosmo! Ahad juga bertemu dengan Maria, 20-an yang mengakui sudah lima tahun berulang-alik pada setiap malam Jumaat ke Pulau Besar dengan berzikir di Makam Sultan Al-Arifin ekoran gagal dalam percintaan.
“Saya mohon depan makam agar kembalikan kekasih saya dan tak pernah rasa penat walaupun sudah bertahun-tahun menaiki bas dari Kuala Lumpur ke Melaka,” akui penganut Hindu itu.
Di Makam Tujuh Beradik dan Makam Nenek Kebayan yang terletak kira-kira 500 meter jaraknya dari Makam Al-Arifin lain pula halnya. Di situ duduk seorang bomoh India Muslim yang sedia menilik nasib pengunjungnya.
Suasana pemujaan di setiap makam begitu menggerunkan apabila setiap daripada mereka akan mengelilingi makam sebanyak tiga kali dengan colok yang dibakar dan sekali-sekala air mawar disiram diakhiri dengan berzikir depan makam. Amalan terakhir memperlihatkan mereka akan berjumpa seorang bomoh berkenaan yang setia menunggu di bawah pokok berdekatan bagi menilik nasib masing-masing. |