Polis: Aminulrasyid langgar lampu isyarat

Kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid Amzah, 15, yang ditembak mati oleh polis, tidak berhenti di lampu isyarat Bulatan Kayangan, Shah Alam ketika dikejar oleh kereta peronda polis.

Bagaimanapun, Lans Koperal Shamsul Ismail yang memandu kereta peronda yang turut mengejar kereta mangsa, tidak dapat mengesahkan sama ada ia lampu merah ketika itu serta tidak dapat menganggarkan kelajuan kereta.

Shamsul turut mengejar kereta mangsa selepas mendapat panggilan
radio dari sebuah daripada dua kereta peronda, yang meminta bantuan ketika mengejar kereta Iswara yang menghala ke arah bulatan dari Hotel Concorde.

Ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini, Shamsul berkata dia tidak melihat atau mendengar bunyi tembakan kerana dia tidak masuk ke Jalan Makyong 11/2 bersama kereta lain selepas kereta Iswara itu memecut meninggalkan bulatan tersebut dan kerana siren keretannya tenggelam dengan bunyi hingar yang lain.

Menurutnya, dia berjaga di luar Jalan Makyong 11/2 sekiranya kereta Iswara itu berpatah balik ke jalan utama.

Shamsul berkata, dia turun dari keretanya dan mendekati (tertuduh Jenain Subi) ketika dia berpusing masuk ke Jalan Tarian.

Katanya dia juga ternampak empat anggota polis dan sebuah kereta yang merempuh tembok dan bertanya kepada Jenain sama ada dia telah melaporkan kejadian itu kepada bilik kawalan.

Jenain menjawab sudah, dan dia (Shamsul) kembali semula ke keretanya.

Dalam keterangannya, Shamsul tidak ingat sama ada dia ada ternampak "budak kecil" atau orang awam lain di tempat kejadian, sama ada di luar atau di dalam kereta Iswara

Rakan Aminulrasyid Azamuddin Omar, 15, yang juga berada di dalam kereta itu, mendakwa dia dipukul oleh anggota polis tetapi sempat melarikan diri setelah kereta itu merempuh tembok.

Jenain Subi menghadapi tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyied tanpa niat membunuh di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, antara jam 1.10 pagi dan 2 Pagi 26 April lalu.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 6:33 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III