"Otai rempit"

Beratnya hanya sekitar 40 hingga 60 kilogram, tetapi motosikal yang sudah diubah suai ini, mampu memecut hingga 100 kilometer dalam tempoh tidak sampai 10 saat.


Memang mengejutkan tetapi itulah kecenderungan terbaru yang semakin berkembang dalam dunia ‘underground’ pelumba motosikal jalanan yang menganggapnya sebagai cara paling berkesan mempamer kepakaran individu melakukan pengubahsuaian khasnya mekanik di bengkel sekali gus menarik minat pelanggan di kalangan Mat Rempit.


Usaha mendekati golongan ini yang biasanya terdiri daripada ‘otai’ agak sukar kerana selain menyedari aktiviti dilakukan itu salah di sisi undang-undang, mereka enggan dilabelkan setaraf seperti Mat Rempit yang dianggap sebagai ‘budak baru naik’.

Bagaimanapun, selepas beberapa hari memantau dan mendekati golongan itu, wartawan Harian Metro berjaya memujuk beberapa orang lama dalam bidang itu untuk bercerita mengenai dunia bawah tanah yang sudah wujud sekian lama namun tidak ramai mengetahuinya.

“Modifikasi ekstrem ini biasanya dilakukan terhadap motosikal jenis tertentu saja dan paling banyak membabitkan motosikal empat lejang kerana kosnya lebih murah dan tidak terlalu rumit.

“Kebanyakan komponen motosikal yang tidak penting ditanggalkan sebelum pengubahsuaian dilakukan terhadap kerangka bagi menjadikannya lebih rendah hingga hampir dengan tanah untuk mendapatkan kestabilan dan mengurangkan rintangan angin.

“Selepas itu, ubah suai dilakukan terhadap bahagian enjin seperti head, cam, blok, karburetor, ekzos, klac dan kotak gear.

“Mekanik juga akan menggunakan komponen khas untuk perlumbaan yang boleh didapati di kedai alat ganti motosikal,” kata seorang pemilik bengkel motosikal yang hanya mahu dikenali Mie, 28.

Menurutnya, apabila motosikal siap diubah suai, seorang joki berpengalaman mengujinya bagi membolehkan beberapa penyelarasan akhir dilakukan sebelum jentera itu dibawa ke ‘litar lurus’ di beberapa lokasi yang enggan didedahkannya di sekitar Ipoh.

“Perlumbaan ini biasanya hanya antara pemilik bengkel motosikal dan jarang membabitkan orang persendirian.

“Kami hanya membuat pertaruhan wang dan tidak pernah mempertaruhkan ‘bohsia’. Kami bukan golongan budak baru naik yang berlumba secara membabi buta dan membahayakan keselamatan pengguna jalan raya lain.

“Kami hanya memilih jalan lurus di beberapa lokasi terpilih di sekitar Ipoh dan perlumbaan biasanya membabitkan dua motosikal saja pada waktu tertentu. Ia hanya berlangsung dalam tempoh singkat dan disaksikan pelanggan terpilih saja. Kami juga pernah berlumba di luar Perak.

Beberapa rakan saya masuk ‘dalam’ (lokap) tetapi setakat ini saya bernasib baik biarpun pernah beberapa kali dikejar polis,” katanya yang sudah berumahtangga dan mempunyai seorang anak.

Sementara itu, rakan kongsinya yang membuka bengkel motosikal itu bersama dua lagi sahabat mereka yang hanya mahu dikenali Sham, 29, berkata minat mendalam dalam bidang automotif menjadi pendorong.

“Selain masing-masing mempunyai sijil kemahiran dalam bidang itu, seorang daripada kami turut memiliki diploma kejuruteraan dari sebuah institusi pengajian tinggi terkemuka. Minat menemukan kami dan kami berkongsi modal membuka bengkel ini.

“Bagi saya, hanya terdapat satu cara saja untuk mengatasi gejala lumba haram dan Mat Rempit.

Untuk golongan ‘profesional’ seperti kami, kerajaan negeri perlu membina trek lurus khas dan kami tidak kisah jika perlu bayar yuran untuk menggunakannya,” katanya.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 10:23 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III