100, 000 anak muda tolak bangunan warisan 100 tingkat

Penentangan terhadap cadangan Perdana Menteri mahu membina bangunan Warisan 100 tingkat nampaknya merata di kalangan Pakatan Rakyat.

Kalau sebelum ini anggota Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali mencadangkan wang RM5 bilion itu digunakan untuk membangunkan Kampung Baru, pemimpin kanan DAP, Lim Kit Siang berkata, lebih 100,000 anak muda membantah cadangan itu.

Apabila DAP membuat kajian dalam laman sosial Facebook mendapati sokongan penuh golongan muda agar Pakatan Rakyat membahas isu di parlimen sehingga Kerajaan Barisan Nasional (BN) akur, kata Lim.
"Saya nak umumkan di malam ini keputusan kajian dan Facebook saya jelas anak muda tidak kira bangsa menolak rancangan Najib nak bina bangunan setinggi 100 tingkat itu.  Ia adalah pembaziran, " ujarnya di majlis makan malam Tabung DAP di Jalan Raja Uda, Butterworth baru-baru ini.

Menurut beliau, anak muda mahukan Najib gunakan wang RM5 bilion yang dicadangkan untuk bangunan tersebut bagi menambah baik perkhidmatan kesihatan, pelajaran, univesiti, lalu lintas, pembersihan tidak ketinggalan pembangunan luar bandar termasuk di kawasan ladang seluruh Malaysia.

Semasa sidang parlimen nanti beliau berjanji akan berjuang bagi suara anak muda menentang usaha Najib membina bangunan yang dianggap tidak berfaedah itu.

DAP, katanya, mahukan kewangan yang bakal dialirkan ke projek itu diagihkan kepada pembangunan lain yang nyata masih berada ditahap rendah.

"Kita akan berjuang sehingga mereka batalkan program berkenaan.  Itu janji saya, " ujarnya di hadapan ribuan hadirin.

Datuk Seri Najib baru-baru ini mengumumkan, PNB akan membina bangunan Warisan 100 tingkat. Bagaimana selepas diserang dan dipertikaikan oleh pelbagai pihak, beliau berkata, idea pembinaan itu bukan datang dari beliau tetapi dari PNB sendiri.

PNB kemudiannya terpaksa menjelaskan, pembinaan bangunan itu tidak akan menggunakan wang pelaburan dari rakyat negara ini.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 4:58 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III