Pakatan bantah keras Speaker gantung 3 MPnya

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat membantah keras keputusan Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang bersetuju dengan keputusan majoriti untuk menggantung tiga ahli Parlimennya selama enam bulan tanpa diberi peluang membela diri.

Keputusan itu dibuat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia pagi tadi selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz membuat usul berkenaan terhadap Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), Azmin Ali (PKR-Gombak) dan R Sivarasa (PKR-Subang).


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata,keputusan itu jelas membuktikan kuasa speaker digunakan oleh Barisan Nasional (BN) untuk kepentingan mereka.

"Kita kesal dan nyatakan bantahan kita tentang persetujuan speaker membenarkan keputusan ini. Memang kita tahu salah dan angkuh Umno/BN guna kuasa mereka tetapi mengggunakan saluran speaker yang mempertahankan dengan peraturan.

"Padahal prinsip membela diri ialah kita mesti diberi tempoh seminggu untuk bagi keterangan tapi itu pun tidak berlaku," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga mengecam Pandikar yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen yang mengenepikan segala bukti yang dikemukakan beliau dalam isu APCO.

"Kita saksikan tadi drama di Parlimen, yang kita bangkitkan ialah soal prinsip, soal saya digantung dan tidak ada hak mempertahankan hujah saya dengan dokumen yang saya dah siapkan termasuk perjanjian Apco itu memang diketepikan," katanya.

Speaker gagal kawal Dewan

Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) pula mempersoalkan kegagalan Pandikar mengawal dewan dengan baik dan enggan berehat walaupun dewan dalam keadaan tegang.

"Saya bukan nak menggambarkan speaker sekarang dengan speaker dua sesi sebelum ini tetapi Tun Zahir sebelum ini, apabila keadaan menjadi tegang, beliau akan merehatkan dewan, bagi peluang untuk beliau sendiri dan wakil yang berbahas berehat.

"Selepas itu barulah dipanggil masuk kembali untuk menyambung perbahasan sebab memang ada peruntukan untuk itu. Tapi hari ini kita lihat beliau meneruskan juga dalam keadaan tidak dapat mengawal,"kata beliau yang juga Timbalan Presiden PAS.

Katanya lagi, mereka tidak membangkitkan perkara yang dilarang untuk dibahaskan seperti melibatkan Raja-Raja atau prosedur mahkamah sebaliknya membincangkan perkara yang melibatkan ahli Parlimen.

"Kita bukan membangkitkan soal raja atau hal berkaitan prosedur dalam mahkamah atau rahsia negara tapi yang kita bawa isu yang berkaitan dengan hak kita untuk didengar dengan bahan bukti yang telah sedia ada untuk dibawa ke peringkat jawatankuasa yang dinafikan.

"Hari ini dikejutkan dengan tiga orang lagi ahli parlimen yang digantung selama enam bulan tanpa ada peluang untuk mereka pertahan diri atau bagi hujah di atas tuduhan yang diambil daripada sumber-sumber yang bukan utama.

"Ini menimbulkan persoalan dan kita kesal dengan tindakan ini. Selepas kita pertikai banyak institusi sebelum ini, sekarang Parlimen sendiri boleh dipertikaikan integritinya," katanya.

Untuk nafi kuasa dua per tiga


Sementara itu, Anthony Loke (DAP-Rasah) tidak menolak kemungkinan wujudnya agenda tersembunyi BN untuk menjejaskan kuasa Pakatan Rakyat dan menambah kuasa mereka untuk membawa sebarang pindaan undang-undang tanpa banyak bantahan.

"Saya melihat mungkin ada agenda tersembunyi di belakang tindakan ini dan ini akan beri implikasi yang besar kepada kedudukan Pakatan Rakyat dalam dewan rakyat.

"Sekarang kita ada 77 ahli Parlimen. Kalau ada empat lagi ahli parlimen Pakatan digantung maksudnya kedudukan Pakatan dalam dewan akan hilang dua per tiga. Ini sudah kurang daripada 1 per tiga. Jadi mereka sudah mendapat balik dua per tiga dalam enam bulan akan datang.

"Jadi mereka boleh membawa segala pindaan dalam sidang Mac dan Jun akan datang," katanya.

Sebelum itu,Pandikar mengarahkan Sivarasa dan Azmin keluar dewan kerana didakwa melawan keputusannya.

Sivarasa digantung daripada menghadiri persidangan sehingga esok manakala Amin sehingga 2.30 petang ini.

Sivarasa bangkit pada akhir sesi soal jawab lisan mempersoalkan tindakan speaker yang menolak usul yang dikemukakannya semalam meminta perbahasan diadakan bagi membincangkan pendedahan oleh WikiLeaks berhubung dakwaan diplomat Singapura yang mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razah dengan kematian warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu dan juga mengaitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan 'perangkap seks'.

Menurut Pandikar, kebimbangan yang ditimbulkan oleh Sivarasa adalah tidak berasas dan mengarahkannya untuk duduk. Namun apabila ahli parlimen itu terus berhujah dan enggan duduk, Pandikar mengarahkan 'berehat' sehingga esok.

Azmin pula diarah keluar dewan apabila beliau bangkit mempertahankan Sivarasa.

Pertikaman lidah berlaku apabila Anwar turut bangun mempertahankan mereka sehingga Pandikar bertindak membiarkan sahaja mereka terus berhujah termasuk wakil BN.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 4:24 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III