S.A, S.S, BERSiH, Perkasa dan Pemuda UMNO

Selepas Perang Dunia Pertama tamat, Hitler yang menubuhkan parti Nazi juga telah menubuhkan stormtrooper bernama S.A. S.A singkatan dalam bahasa German bermaksud 'brown shirt'. Ketuanya merupakan Captain Ernest Rohm.

S.A ini sering digunakan oleh Hitler sebagai shock troop dalam perang psikologi. Seringkali ianya di arak untuk menunjukkan kekuatan parti Nazi, warlike dan digunakan juga untuk bertempur secara literal dengan penyokong komunis.



Dalam operasi yang dikenali dengan nama 'The Night of long knives', Hitler telah memusnahkan kekuatan S.A dengan membunuh Rohm dan beberapa orang kanannya. Penghapusan ini perlu kerana S.A telah menjadi bagai kerajaan dalam kerajaan, dan pengaruh Rohm meningkat hanya kalah kepada Hitler.

Ketika itu, Hitler telah mempunyai personal bodyguardnya yang dinamakan S.S. S.S adalah stormtrooper berbaju hitam, bagai meniru personal bodyguard Augustus Caesar yang dikenali dengan nama Praetorian Guard, juga berseragam hitam.

Saki baki S.A telah diserapkan ke dalam organisasi S.S.

Di Malaysia politik jalan sudah mula mengambil tempat. PAS dan Amiga ingin mengadakan demo iaitu BERSIH. Perhimpunan ini merupakan perhimpunana haram. Sejak tercetus 13 Mei 1969, kerajaan terpaksa mengawal sebarang perhimpunan yang boleh mencetuskan ketegangan.

Majoriti rakyat Malaysia mungkin tidak mengetahui bahawa selepas parlimen digantung selepas 13 Mei, undang-undang darurat masih berkuatkuasa dan masih belum dibubar. Secara teknikal, Malaysia masih dibawah undang-undang darurat.

Hasrat Pas menghidupkan semula politik jalanan ini bertujuan untuk mencetuskan huru hara. Mereka kata aman tetapi mereka tahu pertempuran dengan polis tidak dapat dielakkan kerana perhimpunan itu memang salah.

Namun BERSIH disambut pula cadangan Perkasa untuk mengadakan perarakkan pada tarikh yang sama. Satu perhimpuan haram membuahkan satu lagi perhimpunan haram. Pas tidak boleh marah kepada Perkasa kerana jika logik Pas diguna pakai, sesiapa boleh berdemo. Malah tanpa segan silu ada yang mengisytiharkan demo amalan Rasululkah!

Every action has equal reaction. Dan kedengaran pula Pemuda UMNO juga ingin berdemo pada hari yang sama. Pemuda UMNO yang elitis, kebanyakkannya sissy dan lebih korporat juga ingin berdemo. Ketuanya, Khairy Jamaludin menganggap ini tindakkan matang dari Pergerakan sayap Pemuda yang makin lama makin tidak disegani.

Semua sudah mula menggerakkan buah catur masing-masing, dan memulakan 'bluffing' dan 'counter-bluffing'. Sebelum bermula Perang Dunia Pertama, Eropah telah dimanipulasikan oleh sistem diplomasi Bismarck dengan dasar 'Iron and Blood'nya. Hasilnya German bersatu dan digeruni di Eropah.

Selepas era Bismarck, semua pemain politik Eropah ingin bermain game yang sama tetapi tidak memiliki kegeniusan Bismarck. Tercetus Perang Dunia Pertama setelah terbunuh Duke of Sarajevo merupakan hasil pnecaturan 'bluffing game' yang silap oleh diplomat Eropah. Mereka gagal menimbang lapan biji bola sekaligus tanpa menyentuh tanah, yang mana itu merupakan satu-satunya skil yang hanya ada pada Bismark.

Pada 9 Julai nanti, mari kita sama-sama lihat 'bluffing game' yang mungkin benar-benar berlaku. Rusuhan bukan lagi kemungkinan tetapi kemestian. Rusuhan antara Melayu dengan Melayu dan polis juga akan membelasah perusuh-perusuh.

Jika kita masih ingat, kita masih ada senjata bernana ISA yang boleh menghalang perkara sebegini. Malangnya, pemegang senjata takut menggunakannya. Biarpun Operasi Lalang dicemuh kerana menghalang hak asasi,namun ia berjaya mengelak berlaku pertumpahan darah.

Jika PAS kata mereka ada hak kumpul orang seramak 300 ribu, Perkasa juga boleh kata mereks juga ada hak. Begitu juga Pemuda UMNO. Dan bukan tanpa sebab undang-undang dicipta. Perhimpunan haram tetap perhimpunan haram samada dianjurkan oleh PAS, Perkasa atau Pemuda. Tangkap ringleader semua pihak sebelum ianya berlaku.

Jika German kehilangan Bismarck, Malaysia kehilangan Tun Dr. Mahathir. Ahli politik yang ada sekarang semuanya hanya pandaj berkata-kata dan 'bluffing', tapi tidak bijak menimbang lapan biji bola sekali gus.

Kita inginkan kebebasan, tetapi kurang intelligent mengunakannya. ISA masih perlu. Atau kita kembali kezaman pertempuran jalanan seperti halnya S.A dengan penyokong komunis. Jika ini berlaku bererti kerajaan demokrasi tidak berfungsi lagi.

Mungkin kita perlukan orang kuat untuk memulihka 'law and order'.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 8:50 AM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III