Malaysia negara saman?

Bersempena dengan musim kita semua ramai yang balik kampung beraya, ada baiknya semua berhati-hati di sepanjang perjalanan. Bacalah doa sebelum berlepas/turun dari rumah untuk ke kenderaan dan baca Basmalah bila masuk kenderaan diikuti dengan doa manaiki kenderaan. Bagi yang menaiki pesawat terbang (apa jenis sekali pun-murah, mahal, kelas ekonomi/business), harap tak lupa juga berdoa seperti menaiki kereta. Dalam perjalanan pula tidaklah dilalaikan dengan percakapan kosong (lagha) dan bercerita sampai lupa kepada Allah. Sebaiknya berzikir dan baca al-Quran, sesuai dengan amalan Ramadhan. Semoga perjalanan anda sekalian bergerak dengan rahmat Allah SWT.



Sambil-sambil itu, ingatlah setiap perjalanan kita ni akan diawasi dan dicatit sentiasa oleh Malaikat. Amat tidak disenangi, bila ada polis trafik turut memerhati kita. Paling tidak suka juga, bila polis itu sekat dan beri notis saman. Mungkin paling mengejutkan bila ada singal, ada speed track (saman ekor di selekoh depan). Maka, sebelum pulang tu, ambillah masa sikit baca ANALISIS di bawahuntuk dijadikan imbauan dan peringatan.

Kisah saman-menyaman

Kisah saman menyaman hangat diperkatakan kebelakangan ini. Mungkin ia hangat ekoran daripada tindakan Kerajaan Barisan Nasional menguatkuasakan “senarai hitam” kes-kes saman ekor oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM). Paling hangat lagi, apabila mangsa yang disaman dan tersenarai dalam senarai hitam pihak PDRM itu berhadapan dengan tamat cukai jalan dan dihalang memperbaharuinya di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Ia berlaku kerana sudah dilakukan hubungan maklumat mana-mana kenderaan yang disenarai hitam oleh PDRM, maka akan ‘terkunci’ peluang memperbaharui cukai jalan di JPJ.

Akibatnya ramai pemilik kenderaan yang ‘terkena’ senarai hitam naik berang, merungut malah menyumpah pihak berkuasa, hatta pemimpin Barisan Nasional. Lalu muncul pula beberapa kerat pemilik kenderaan yang tidak dapat menerima hakikat tindakan PDRM itu. Mereka itu sanggup membawa perkara itu ke mahkamah––mahu saman balik pihak PDRM dan JPJ––kerana menganggapnya tidak adil dan bercanggah dengan peraturan yang ada.

Sampai satu peringkat pihak PAS melalui Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar telah menawar khidmat untuk membuat “move” para pemilik kenderaan yang terlibat agar tampil bersatu untuk mendesak pihak kerajaan Barisan Nasional menarik balik tindakan saman ekor itu. Move itu kemudian dilaksanakan oleh Pemuda PAS Pusat dengan melancarkan kempen tanda tangan online membantah saman ekor. Walhasilnya, pihak JPJ terpaksa berhubungan semula dengan PDRM, kerana sudah ramai kenderaan yang tamat cukai jalan tetapi pemiliknya enggan membayar cukai jalan baru. Kini JPJ sudah merosot pendapatannya. Seiringan itu, pihak PDRM tidak kurang juga ternganga, bila mana ada pemilik yang disaman ekor sudah tegar dan berkeras tidak mahu membayar. Mereka itu adalah antara yang bersetuju dengan saranan move oleh Mahfuz Omar. Akhirnya, move itu sudah menampakkan hasil apabila pihak Kerajaan Barisan Nasional yang mengimpikan rakyat membayar saman ekor sudah membuat keputusan menangguhkan penguatkuasaan senarai hitam itu.

Perkembangan terbaru (mulai 1 September 2010) saman ekor telah ditarik balik tindakan senarai hitam dan mereka terlibat boleh membayar secara ansuran sehingga 28 Mac 2011. Mulai 1 Mac 2011 mereka yang tidak membuat pembayaran akan disenarai hitam sekali lagi malah mereka juga dilarang membuat bayaran secara berkala. Maka saman ekor sudah tidak mengerunkan orang yang menjadi mangsa saman. Malah mereka sedia menyaman balik Kerajaan Barisan Nasional!

Saman Felda

Bulan lepas Kementerian Dalam Negeri gagal meperbaharui permit penerbitan Suara KeADILan kerana antara lain tidak berpuas hati dengan penyiaran berita yang dikatakan memfitnah Felda atas dakwaan ‘bangkrap.’ Ia tidak berhenti di situ, kerana pihak Felda melalui Ketua Penerangan Umno telah bertindak menyaman parti KeADILan atas isu ‘Felda bangkrap’ yang disiarkan muka depan Suara KeADILan. Berlakulah saman fitnah dengan pengiraan kos dituntut supaya KeADILan membayar sebanyak RM200 juta. Saman Felda tetap menjadi realiti, namun parti KeADILan terus bersuara atas isu Felda bangkrap. Meskipun, Suara KeADILan sudah tamat permitnya, namun pemimpin KeADILan tetap boleh bersuara. Parti itu melalui pemimpinnya ‘sanggup’ berdepan dengan saman RM200 juta. Mereka terus bersuara mempertahankan dakwaan ‘bangkrap’ itu dengan laras bahasa berbeza. Pemimpinnya, Datuk Zaid Ibrahim dan Ketua Pemuda, Shmasul Akmal terus mendedahkan Felda yang sudah tenat.

Sekadar ingatan, sebelum ini Felda telah disaman oleh masyarakat peneroka Kemahang kerana membeli buah sawit secara menipu. Pihak peneroka menang dan fakta kes penipuan itu telah dijaja di seluruh Negara. Malah peguam, Wan Rahimi yang memenangkan kes itu telah menjaja ke segenap ceruk masyarakat Felda betapa ada penipuan itu. Terbaru, mahkmamah Rayuan sekali lagi tidak menyebelahi Felda dan mengekalkan perintah membayar RM11 juta kepada peneroka Kemahang yang pernah ditipu sebelumnya.

Kononnya, cerita penipuan itu tidak tamat di Kemahang sahaja. Malah pihak Pengerusi Anak, Mazlan Aliman turut mendedahkan 22 penyelewengan dan salah urus pihak Felda di dalam projek dan tugasannya. Kelantangan Mazlan, membuatkan Felda hilang sabar. Sampai peringkat berlaku cabar-mencabar mahu berdebat antara Mazlan dengan Ahmad Maslan. Kedua-dua dari Johor itu sudah bersidang media di parlimen dan bersetuju berdebat. Tetapi kesungguhan berdebat itu tidak disambut RTM. Tidak seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Datuk Ahmad Shabery Cheek satu ketika dulu yang jadi berdebat atas isu harga petrol. Mungkin RTM dulu lain, sekarang lain. RTM sekarang dipengaruhi Datuk Seri Utama Rais Yatim hanya suka meraih publisiti peribadi, tetapi tidak suka membuat publisiti untuk menteri lain.

Mazlan saman Felda

Berikutan kesungguhan Mazlan mendedahkan penyelwengan Felda kepada masyarakat peneroka, maka bulan Mac lalu beiau dicekup polis, direman dan ditahan serta disoal siasat. Hanya atas kes tindakan seorang PDRM berpangkat inspektor bertindak kononnya atas lunas undang-undang dengan menuduh Mazlan menceroboh kawasan Felda Lembah Klau, Pahang. Mungkin Mazlan baru terpikir, kerana pada awal Ogos baru tindakan saman dibuat di Temerloh. Peguam yang mewakilinya adalah hero peneroka Kemahang, Wan Rahimi. Beliau telah menyaman pihak terbabit dan menuntut bayaran ‘kerugian’ akibat ditahan PDRM itu sebanyak RM20 juta. Jelaslah isu saman menyaman sudah jadi budaya dan ‘orang’ nampaknya tidak takut lagi kepada saman dan suka pula untuk menyaman balas. Mazlan adalah ‘orangnya’ yang turut pandai saman balas. Kesannya, pihak mahkamah dan peguam pula yang terpaksa pikul beban yang sudah banyak terbeban kerana terlalu banyak kes tertangguh.

Isu saman Felda itu tidak tamat di situ sahaja. Satu lagi saman dikemukakan pada 9 Ogos 2010 oleh sekumpulan 766 orang peneroka Felda Serting Hilir dan Gugusan Raja Alias Negri Sembilan. Asas saman atas dakwaan Felda menipu gred buah sawit mereka. Saman berjumlah RM200 juta di Mahkamah Tinggi Seremban (Malaysianinsider, 9 Ogos 2010). Menurut peguam yang mewakili peneroka, Sivarasa Rasiah, selama ini Felda telah melakukan penyelewengan dan penipuan terhadap peneroka-peneroka di kedua-dua rancangan Felda tersebut.

Semoga gelombang kesedaran warga peneroka tersebut akan turut membuka minda dan keberanian seluruh warga peneroka untuk menuntut hak meraka serta bersatu menghentikan penyelewengan Felda.

Saman royalti minyak

Muka depan akhbar Sinar Harian (edaran Kelantan, 26 Ogos 2010) mempamerkan wajah Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa dengan tajuk “Jumpa di mahkamah” yang menyentuh keputusan mesyuarat majlis mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan pada Rabu, 25 Ogos bersetuju meneruskan saman terhadap Petronas Writ saman dicadang dikemukakan pada Isnin (30 Ogos) di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, Kuala Lumpur. Tujuan saman adalah bagi menuntut royalti minyak seperti mana yang termaktub dalam Akta Pembangunan Petroleum 1975. Ekoran itu pada Isnin 30 Ogos 2010, tindakan saman itu telah menjadi realiti dan sah Petronas sebagai pihak yang saman kerana dikatakan tidak mematuhi butiran perjanjian dengan Kerajaan Negeri Kelantan.

Kesan daripada saman itu Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (Harakahdaily, 2 September 2010) melihat ia sudah menjadi ketakutan kepada pemimpin BN. Beliau merujuk kepada kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed (Sinar Harian, 2 September) yang mengatakan keputusan menukar wang royalti kepada wang ehsan itu adalah atas khidmat nasihat Peguam Negara. Sudah nampak sangat BN tidak mahu bertanggungjawab, sedangkan yang membuat keputusan adalah Kabinet BN sementara nasihat Peguam Negara itu kini sedang dicabar di mahkamah. Sewajarnya, Peguam Negara menjadi saksi penting di mahkamah nanti. Apa pun tunggu keputusan pengadilan yang mungkin memberi harapan baru kepada rakyat Kelantan.

Semoga perhimpunan solat hajat (28 Januari 2010) di Stadium Sultan Muhammad IV yang menghimpunkan puluhan ribu rakyat bakal menjadi realiti. Apa yang utama, sokongan rakyat telah menolak tindakan mempolitikkan wang hasil minyak apabila angkara pemimpin BN menukarnya kepada wang ehsan. Maka, tindakan dan usaha serta perjuangan kepimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz sedang bergerak dilandasan yang betul demi maruah dan harta rakyat Kelantan. Justeru sepakat kita menolak gerakan politik songsang pemimpin BN itu yang sudah tergelincir daripada kehendak dan aspirasi rakyat.

Khatib mahu saman

Khatib Zakaria Ahmad memberi tempoh dua hari kepada beberapa individu, akhbar arus perdana dan sebuah stesen televisyen membuat permohonan maaf secara terbuka atau berhadapan tindakan saman berhubung kontroversi doa khutbah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Samannya berasaskan tidak puas hati dengan pihak berkenaan yang memutar belitkan fakta berkaitan doa khutbah ke dua solat Jumaat yang dibacakannya di beberapa masjid sekitar Pulau Pinang. Malah terdapat sebilangan pihak cuba menjatuhkan reputasi khatib itu yang seolah-olah jahil di dalam agama Islam ekoran kenyataan dan berita yang boleh menimbulkan salah faham orang ramai. Sasaran samannya adalah dua akhbar arus perdana, sebuah stesen televisyen dan beberapa individu yang dikenalpasti sebagai memutar beli berita mengenainya.

Antara individu yang paling awal membangkitkan isu doa dalam khutbah ialah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Diikuti oleh Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Azhar Ibrahim yang menyatakan kesediaan untuk menampilkan saksi khatib yang membacakan doa tersebut. Sementara televisyen yang begitu ghairah mensensasikan cerita doa dalam khutbah pula mungkin televisyen milik pihak berkuasa.

Walau bagaimanapun, peristiwa ahi parlimen Sepang (22 Ogos lalu) belum ada pihak yang ingin menyaman ekoran tindakannya memasuki Surau al-Huda, Kajang tanpa tutup aurat. Jika ada pihak yang ingin menyaman, mungkin banyak sangat peristiwa sebegitu boleh disaman. Ini kerana ekoran kebelakangan ini sudah banyak pendedahan dibuat mengenai tindakan yang serupa, termasuk melibatkan isteri orang kenamaan.

Saman penyelesai?

Justeru itu, apakah saman menyaman itu boleh menguraikan segala kekusutan, kecacatan dan kebobrokan semacam apa yang berlaku antara KeADILan dengan KDN, peneroka dengan Felda, Mazlan dengan Ahmad Maslan, PDRM-JPJ dengan pemilik kenderaan ‘senarai hitam’ atau antara mahkamah dengan peguam serta antara khatib dengan media?

Mungkin kata kunci untuk menyelesaikan kesemuanya itu adalah keadilan. Persoalannya di manakah keadilan itu? Hanya Tuhan Yang Maha Mengetahui, tetapi rakyat di negara ini sudah menunggu untuk menjawabnya. Mungkinkah, salah satu petunjuk protes rakyat terhadap saman menyaman itu adalah perubahan kuasa dalam pilihan raya umum (PRU) 13? Maksudnya PRU13 nanti, mungkinkah parti Mazlan atau parti Ahmad Maslan yang akan dipangkah rakyat. Ataukah dacing terus berkuasa? Perdana Menteri ada jawapannya, kerana tarikh membubar parlimen ada padanya dan SPR sedia menetapkan waktu untuk rakyat memangkah nanti.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 9:06 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III