GERAKAN lulus 18 deklarasi

Persidangan Perwakilan Nasional ke-39 Gerakan hari ini meluluskan 18 deklarasi yang membabitkan hal ehwal parti, politik, ekonomi, sosial dan masyarakat.

Deklarasi itu dibentangkan speaker persidangan Tan Sri Dr Chin Fook Weng sebelum diluluskan sebulat suara oleh 1,360 perwakilan di Menara PGRM di Kuala Lumpur.

Antara deklarasi yang diluluskan oleh persidangan itu ialah menyokong bahawa Perlembagaan Persekutuan harus diinterpretasi dan difahami secara inklusif dan komprehensif selain dihormati, didukung dan dipertahankan oleh setiap warganegara Malaysia.

Perwakilan turut menyokong penuh gagasan 1Malaysia yang mesti disebar luas, diinstitusikan, direalisasikan dan digunakan sebagai panduan terpenting dalam dasar dan pelbagai program kerajaan bagi mengukuhkan perpaduan negara dan integrasi nasional.

Selain itu, perwakilan juga berpendapat bahawa Rukun Negara haruslah diperkuat, diperakui dan diberi
penekanan semula.

Bagi deklarasi berhubung politik, perwakilan menolak segala bentuk politik ekstremis dan berpolitik melebih-lebih tanpa batas yang bukan acuan Malaysia dan menyokong politik bersifat kesederhanaan, kerjasama dan konsensus yang telah diperjuangkan oleh pengasas-pengasas negara terdahulu.

Ia turut menggesa BN mencipta semula iltizamnya supaya menjadi sebuah perikatan yang lebih inklusif dan memperkasakan semangat kesaksamaan dan kerjasama yang termaktub sejak pembentukannya pada 1974.

Perwakilan juga berazam memperbaharui dan menyegarkan semula parti itu bagi memastikan ia tetap kekal relevan dan berkeupayaan sebagai sebuah kuasa politik, serta mengemukakan pendirian dasar dan jalan penyelesaian pragmatik yang bukan berbentuk perkauman tetapi bersifat progresif supaya dapat menjadi suara dan pilihan bagi seluruh warganegara Malaysia.

Mengenai ekonomi, perwakilan Gerakan berpendapat konsep keadilan sosial yang memastikan tidak ada warganegara Malaysia dipinggirkan, adalah satu matlamat penting bagi kerajaan dalam menggubal dan melaksanakan dasar-dasar yang akan memastikan pertumbuhan ekonomi yang inklusif.

Ia turut menggesa penyemakan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri dan undang-undang lain yang menghadkan kebebasan demokratik sejajar dengan nilai sejagat hak asasi manusia dan seiring dengan kebebasan asas yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan, di samping memastikan pemeliharaan keamanan, keharmonian dan ketenteraman awam.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 9:25 PM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III