Umno BN tak faham masalah peneroka

Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman menyeru warga Felda menolak Umno yang jelas gagal memahami masalah peneroka.

Katanya, sikap elit pemimpin Umno yang tidak mahu turun padang menyelami masalah peneroka namun mendabik dada sebagai pembela rakyat, hanya mempamerkan mentaliti murahan mereka.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan bahawa cadangan Pakatan Rakyat untuk membahagikan semua tanah rancangan Felda kepada anak peneroka hanya sekadar gimik politik.

"Itulah dia mentaliti murahan pemimpin Umno. Oleh kerana mereka menjadi pemimpin elit mereka tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku di bawah.

"Oleh kerana dia jarang turun padang dia gagal untuk menghayati kehendak rakyat. Untuk pengetahuan Ahmad Maslan dan pemimpin-pemimpin Umno, antara isu kritikal yang telah melanda generasi kedua dan ketiga Felda ialah soal kediaman," katanya.

Jelasnya, isu penempatan generasi kedua dan ketiga Felda sewajarnya dapat diselesaikan Umno BN sejak dari dahulu lagi memandangkan Felda ditubuhkan sebelum merdeka lagi.

"Sepatutnya soal kediaman ini telah ditangani lama oleh mereka sebab felda ini telah wujud sejak tahun 1956. Hari ini jumlah peneroka asal semakin berkurangan dan generasi kedua dan ketiga yang duduk di tanah rancangan Felda, dan mereka tidak punya tempat tinggal sebab rumah yang didiami itu adalah rumah pusaka.

"Apabila mereka ada ramai adik beradik mereka jadi berbalah kerana memikirkan soal kediaman dan kediaman itu satu sahaja. Sebab itu kita menangani isu perumahan ini sebagai agenda penting kita.

Jika Pakatan memerintah katanya, generasi kedua akan dibantu sama ada dalam bentuk peruntukan awal mendirikan rumah-rumah atau dalam bentuk subsidi dengan anak-anak syarikat kerajaan negeri.

"Ini tanggungajawab asas kerajaan tapi dia (Ahmad Maslan) tak faham, dia ingat semua anak peneroka tinggal di luar," jelasnya.

"Tapi saya nak sebutkan pengalaman di Johor, tanah yang diberi hak milik oleh kerajaan negeri, mereka tak buat apa pun akhirnya tumbuh lalang dan anak-anak peneroka yang mengharapkan satu program pembangunan perumahan, tidak berlaku dan ini yang sedang kita tangani dan ini yang gagal ditangani oleh BN," katanya lagi.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 3:45 PM Kategori:

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III