BN tidak waras tolak usul potong gaji AG

Dewan Rakyat hari ini tidak mempersetujui usul Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang agar memotong gaji Peguam Negara (AG) sebanyak RM10 sebulan.
Keputusan itu dicapai melalui undi belah bahagi yang menunjukkan 85 wakil rakyat tidak bersetuju manakala 55 lagi bersetuju.
Kit Siang membangkitkan usul itu kerana berpandangan peguam negara gagal memastikan sistem kehakiman bersih daripada rasuah dan penyelewengan.
Usul tergempar itu berhubung dakwaan wujudnya usaha memalsukan bukti dalam kes pembunuhan warga Monggolia, Altantuya Shaariibuu yang didedahkan melalui akuan bersumpah penyiasat persendirian, P. Bala Subramaniam.

Dalam pada itu, Kit Siang turut menjelaskan mengenai surat terbuka bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Mat Zain Ibrahim yang mengakui wujudnya campur tanganpihak ketiga, dipercayai pimpinan politik dalam urusan pihak berkuasa, dipercayai pemimpin politik.
Sementara itu, Kit Siang ketika ditemui di lobi Parlimen selepas itu berkata, usul yang dibangkitkan beliau itu sangat penting kerana melibatkan institusi kehakiman negara.
"Isu ini sangat spesifik dan menjadi kepentingan ramai dan negara oleh kerana ini mengenai mahkamah dan peguam negara.
"Keputusan yang dibuat oleh ahli Barisan Nasional tidak mengikut fikiran yang waras tetapi mengikut parti lain sahaja dan ini tidak menunjukkan kematangan Parlimen," kata beliau yang juga penasihat DAP.
Ahli Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa pula berkata, keputusan itu menunjukkan sikap double standard kerajaan.
"Ini jelas menunjukkan sikap double standard kerajaan terhadap isu yang cukup jelas dengan bahan bukti yang dibangkitkan oleh wakil yang berhujah. Penolakan kepada usul ini membuktikan bahawa terdapat ketidak telusan dalam pengurusan keadilan dan kehakiman dalam negara kita," kata beliau yang juga Timbalan Presiden PAS.
Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr. Hatta Ramli pula berkata, jawapan Menteri Di Jabatan Perdana Manteri, Datuk Seri Nazri Aziz kononnya pertama kali mendengar terdapatnya pemalsuan bukti melibatkan Peguam Negara hanya menempelak dirinya sendiri.
"Itu satu perkara yang saya rasa tidak munasabah kerana kertas-kertas siasatan itu sudah menjadi dokumen awam, sesiapa sahaja boleh akses. Kalau Ipoh Timur (Kit Siang) boleh akses tentu menteri telah dimaklumkan. Jadi kalau beliau dakwa tidak pernah melihat dan membaca itu memberikan kesan kepada diri sendirilah.
Beliau yang menerima keputusan itu juga berkata, kerajaan menerima usul itu untuk dibahaskan namun tidak bersedia untuk mengakui wujudnya peneyelewengan dalam sistem kehakiman negara.
"Kalau ikut jawapan daripada menteri mereka menerima usul ini untuk diminta penjelasan daripada pihak peguam negara dan akan bincang di peringkat kabinet.Tetapi oleh kerana usul ini khusus untuk pemotongan gaji jadi mungkin mereka beralasan gaji lain, penyiasatan itu lain.
"Penyiasatan itu nampaknya mereka terima dan ini yang kita tuntut. Dan bukti yang didedahkan Ipoh Timur itu sepatutnya sudah mencukupi untuk meluluskan usul itu tapi oleh kerana kita menggunakan sistem majoriti berkuasa usul yang agak tepat itu pun boleh ditewaskan," katanya.

ads

Ditulis Oleh : .:: AMIRUL AMIN ::. Hari: 5:04 AM Kategori:

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

 

Sponsorship I

Sponsorship II

Sponsorship III